En hemlighet med vingar

Aktör: Ida Rosén Branzell och Ina Knutsson
Åk 4-6Vi skapar lerfåglar – och låter dem bära våra känslor!
Beskrivning:
Alla har vi hemligheter. Vissa av dem kan få oss att skratta, andra måste vi gömma ansiktet i kudden bara vi kommer att tänka på dem. Vissa viskar vi fram till en bästa vän, och andra bär vi inom oss hela livet. I “En hemlighet med vingar” skapar vi fågelskulpturer i lera som kan bära våra hemligheter och vår längtan. Under tiden samtalar vi om olika känslor – hur de ser ut, hur de känns och hur de påverkar vår vardag och vår kreativitet. Eleverna får fundera över vilka hemligheter, förhoppningar och känslor de bär på – kanske något de ångrar att de sagt eller gjort, något som oroar dem eller något som gör dem glada. Vad händer med oss när vi blir medvetna om vad vi känner?
Eleverna får med hjälp av lera och skrivövningar prova på skulptural teknik i sitt utforskande av hur kropp, tankar och känslor kan hänga ihop och hur de påverkar oss i allt vi gör. Genom att tumma fram en ihålig form skapar varje elev sin egen lerfågel som kan bära hemligheter, känslor och drömmar åt dem. Efter projektet får de ta med sig sin fågel hem – och har kanske också fått jobba med sitt eget inre under tiden.
Målsättning:
I “En hemlighet med vingar” får eleverna öva sig i att synliggöra och formulera sina känslor för sig själva, samtidigt som de får utforska en skulptural teknik och lära känna lera som material. Genom att medvetandegöra känslor kan projektet bidra till en bättre förståelse för en själv, hur ens inre påverkar vad man gör och vad man behöver för att må bra. Den övergripande målsättningen är att ge eleverna känslokännedom, materialkännedom samt att inspirera till gränsöverskridande lärande, tänkande och görande. Processen är i fokus, inte resultatet.
Tillvägagångssätt:
- Projektets första block inleds med en kort presentation om lerans historia samt om mig som konstnär och illustratör.
- Samtal med eleverna om känslor och hur de påverkar det vi gör. Genom tekniker som flödesskrivning och inspirerande skrivövningar får eleverna öva på att formulera sina känslor.
- Eleverna får varsin lerklutt som de får prova olika känslor på. Hur känns en arg hand i leran? Hur känns en glad? En lugn? En orolig? Vilka rörelser och former passar ihop med vilken känsla?
Eleverna får en kort genomgång i hur de kan påbörja arbetet med sina fåglar och får mer lera för att börja skapa en ihålig form med tumningsteknik. - I andra blocket får eleverna varsin vit lapp och varsin gul lapp där de får skriva ner något de ångrar respektive något de drömmer om eller längtar efter.
- Därefter stoppas lapparna ner i den ihåliga formen och får sedan vidare instruktioner i hur de gör färdigt sin fågel, samt hur de sluter den så att den blir helt tät. Finns det tid så kan den som vill dekorera sin fågel med mönster eller ord. Vi avslutar med att varje elev får ge sin fågel ett namn, som de kan skriva på eller undertill tillsammans med sitt eget.
- Jag tar hem alstren för torkning varpå jag skröjbränner dem, och de hemliga lapparna brinner upp. Efter bränningen är de helt vita.
Information
Ida Rosén Branzell och Ina Knutsson